Strategiile de marketing alimentar ne mențin nesănătoși?

24/04/2022

Gândește-te la ultima reclamă a unui produs alimentar pe care ai văzut-o. A fost o fotografie colorată a unui bol cu ​​fructe sau o salată copioasă? Au promovat piața locală a fermierilor pentru legume proaspete sau te-au încurajat să cumperi niște ouă ecologice? Cel mai probabil nu. Sunt șanse să fiți mai familiarizați cu reclamele care vând produse procesate, cum ar fi: batoane de ciocolata, oferte combinate la lanțuri de fast-food sau băuturi răcoritoare.  Aici se află puterea enormă a marketingului alimentar.

Eforturile de marketing alimentar au fost unele dintre cele mai eficiente tactici de afaceri și vânzări. Companii mari din industria alimentara au cheltuit (și au câștigat) sute de milioane de dolari pentru strategiile lor de marketing și vizibilitate. Cu toate acestea, succesul multor companii a venit cu un preț ridicat pentru sănătatea publică. 

Creșterea obezității în copilărie, a diabetului cu debut precoce și a bolilor cronice este legată de obiceiurile noastre alimentare, iar multe dintre obiceiurile noastre alimentare sunt legate de ceea ce suntem expuși (în mare parte prin mass-media și comunicații). Adevărul este că modul în care sunt comercializate alimentele poate cauza mai mult rău decât bine, iar industria alimentară nu are sănătatea noastră ca prioritate.

Puterea marketingului alimentar

Alimentația, spre deosebire de majoritatea produselor de pe piață, este o necesitate zilnică pentru fiecare ființă umană. Prin urmare, cererea de alimente este stabilă. Chiar și în perioade cu dificultăți economice, ecosistemele alimentare sunt unele dintre ultimele industrii care au văzut efectul recesiunilor. Așa că nu este de mirare că produsele alimentare sunt unele dintre cele mai bine comercializate articole. 

Marketingul alimentar are o listă de obiective, inclusiv crearea de tendințe alimentare, influențarea alegerilor alimentare, generarea de loialitate față de brand și încurajarea consumului prin recompense, promoții și puncte de fidelitate. Aceste comportamente ale consumatorilor vizează un singur beneficiu simplu: generarea de vânzări și profit. 

Legătura dintre publicitate și deciziile de cumpărare a fost măsurate si rezultatele au arătat că aproape jumătate din creșterea vânzărilor ar putea fi atribuită eforturilor de marketing.  Cu rezultate atât de semnificative, nu este de mirare că companiile cheltuiesc miliarde pentru a-și îmbunătăți tacticile de marketing.

De ce campaniile de marketing tintesc copii?

Marketingul din Industria alimentară, în special, beneficiază foarte mult de vizarea unui grup demografic semnificativ: copiii. Când te gândești la o reclamă TV pentru alimente pe care ai întâlnit-o în ultimul timp, cel mai probabil îți vei aminti de un articol considerat în general un produs pentru copii, fie că este o cereală colorată pentru micul dejun sau un combo happy meal. Copiii și tinerii sunt expuși la cantități tot mai mari de reclame TV cu privire la alimente și majoritatea alimentelor promovate sunt gustări, bomboane, mese fast-food, deserturi și alte produse bogate în calorii, zaharuri adăugate, sodiu și grăsimi saturate.

Dar de ce sunt companiile atât de interesate în crearea de produse pentru a-i atrage pe copii și de ce vizează tinerele generații în publicitate? 

Copiii au o preferință nativa pentru alimentele dulci, sărate și bogate în calorii, deoarece corpul lor vrea să-și susțină etapele rapide de dezvoltare. În plus, introducerea alimentelor noi in dieta copiilor este mult mai dificilă. Poate dura de la 5 până la 10 încercări pentru a determina un copil să primească și să accepte o nouă mâncare.

 

Această combinație între copiii care sunt pretențioși și dragostea lor pentru alimente bogate în calorii îi face instrumentul perfect prin care să ajungă la părinții lor. La urma urmei, părinții vor doar să satisfacă gustul pretențios al copiilor lor.

Ciclul nu se oprește însă aici. Pe măsură ce creștem la vârsta adultă, obiceiurile noastre alimentare sunt legate de obiceiurile pe care le-am avut în perioada creștere și de alimentele la care am fost expuși. Deci, dintr-o perspectivă de afaceri, comercializarea alimentelor gustoase pentru copii este o investiție pe termen lung care maximizează valoarea de viață a clienților.

Costul sănătății al marketingului alimentar

Există o legătură clară între timpul petrecut in fata ecranului și obezitate, în special la copii. În mare măsură, acest lucru se datorează lipsei ulterioare de activitate fizică.

Efectele vizibilității alimentelor

Efectele marketingului media sunt excelente pentru a crea conștientizarea mărcilor și a produselor. Dar, specialiștii în marketing și în vânzări știu că aceasta este doar o parte a bătăliei pentru a determina clienții să plătească. Pentru ca un consumator să cumpere efectiv produse promovate, acestea trebuie să fie ușor accesibile și vizibile la punctul de cumpărare (raft).

Studiile au arătat că alimentele plasate la nivelul ochilor și pe rafturile de sus au mai multe șanse să fie cumpărate.  De fapt, dacă vă imaginați magazinul alimentar local, vă veți aminti astfel de tehnici de plasare a produselor: Rafturile magazinelor expun, în general, dulciuri „prietenoase pentru copii” la nivelul ochiului mediu al copiilor. Mai mult, batoanele de ciocolata, bomboane, gustările și băuturile dulci sunt de obicei afișate la casă ca ocazie perfectă pentru tentația de ultim moment. 

Același lucru se aplică restaurantelor și altor furnizori de alimente. Amplasarea și evidențierea articolelor într-un meniu pot influienta foarte mult alegerea unui client.

Apel la schimbare

În mod clar, aceste instrumente de marketing sunt eficiente în generarea de vânzări, crearea loialității mărcii și, în cele din urmă, creșterea profitului. Dar, în multe cazuri, acestea nu fac bine sănătății noastre generale. În cele din urmă, consumatorii au nevoie de informații precise și disponibile pentru a face alegeri sănătoase. Cu toate acestea, interesele financiare ale companiilor fac ca navigarea în această zonă să fie dificilă. Multe restaurante luptă cu solicitările de a adăuga valori nutriționale meniurilor lor, în timp ce agenții de marketing maschează caracteristicile alimentelor nesănătoase sub etichete ambigue precum „plin de energie” sau „fără grăsimi”. 

Nu este de mirare că liniile de aici devin neclare pentru consumatori. Cu atâta impuls din partea eforturilor de marketing și atâta dezinformare, consumatorii neștiutori au puține resurse pentru a face alegeri în cunoștință de cauză.

Reducerea expunerii copiilor la reclamele pentru alimente nesănătoase

Eforturi precum interzicerea publicității alimentare au avut loc în multe țări pentru a reduce expunerea copiilor la reclamele pentru alimente nesănătoase. Cu toate acestea, aceste eforturi sunt provocatoare și adesea au întâmpinat o mare opozitie din partea companiilor de producatoare de produse alimentare. 

Multe restricții de publicitate sunt combatute agresiv în instanța de judecată sub argumente că sfidează piețele libere și drepturile de libera exprimare. 

Ne pot ajuta aceste instrumente de marketing alimentar să mâncăm mai sănătos?

Utilizarea unora dintre campaniile de marketing discutate mai sus și reutilizarea acestora pentru a încuraja alegeri mai sănătoase poate ajuta la schimbarea comportamentului consumatorilor pentru a crea un stil de viață mai durabil și mai sănătos. 

Aceste strategii de marketing pot sprijini clienții in luarea deciziilor. Studiile au arătat că plasarea strategică a opțiunilor de masă mai sănătoase în meniurile restaurantelor fast-food a crescut vânzările acestora. 

Conștientizarea alimentației este un aspect critic al mediului nostru alimentar și ar trebui depuse eforturi pentru a sprijini preocupările de sănătate publică. Fie prin utilizarea etichetării, a reclamei sau a plasării produselor, agenții de marketing ar trebui să ia cu toții măsuri pentru a educa consumatorii și a le permite să facă alegeri în cunoștință de cauză.

 

Comentarii

Recenzii ale clienților

Doriți să vă împărtășiți impresiile?
Vă vom fi recunoscători dacă lăsați o recenzie, aceasta poate fi utilă altor utilizatori ai site-ului nostru
Scrie un comentariu

Nici o postare găsită

Scrie un comentariu